top of page
Glijdende pijlstaartrog

TRAUMA YOGA 

Patronen van Veiligheid

 

 

TRAUMA ~ opgelopen kwetsuren

 

Wat is trauma eigenlijk? Het woord trauma komt uit het Grieks en betekent letterlijk wond, kwetsuur of verwonding. Het gaat dus om een ervaring waarbij je een zogenoemde ‘wond’ hebt opgelopen.  

 

Trauma yoga voor wie? 

Bij trauma denken we vaak aan iemand die de oorlog heeft meegemaakt of aan zwaar (seksueel) misbruik. Maar vrijwel niemand is volledig vrij van trauma, omdat het gaat over een gevoel van onveiligheid, dreigende situatie of heftige ervaring. Denk bijvoorbeeld aan emotioneel afwezige ouders, plotseling verlies van een dierbare, een sociaal veeleisende omgeving (vrienden/school/werk etc). Of angst en pijn ten gevolge van een operatie, blessure, infectie of ongeluk. Het gaat erom dat een gebeurtenis een blijvende indruk op je heeft achtergelaten, een wond.

  

Trauma is alles wat je op dat moment hebt ervaren als te groot, te veel of te weinig voor een te lange tijd.

 

Vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met een vorm van trauma. We maken allemaal gebeurtenissen mee waarbij we niet het vermogen voelen om ermee om te gaan, een ervaring die ons overweldigt.   

 

TRAUMA YOGA
 

Wanneer je niet lekker in je vel zit, zijn er tal van mogelijkheden om je beter door te voelen: omdenken, (gespreks)therapie, mindfulness. Mooie mogelijkheden die één ding gemeen hebben: ze werken allemaal vanuit het hoofd, het denken.

 

Yoga werkt juist andersom, eerst vanuit het lichaam en van daaruit naar het denken. Yoga is gericht op het reguleren van je zenuwstelsel, in contact komen met je lichaam, (opnieuw) leren voelen. Een natuurlijk gevolg is dat je weet wat je nodig hebt om keuzes te maken die passend zijn voor jou en weer lekkerder in je vel te zitten.

 

De letterlijke betekenis van yoga is eenheid, verbinding, heelheid. Wanneer er sprake is van trauma of chronische stress ben je juist uit verbinding geraakt, met jezelf en met de wereld om je heen.

 

 

Bewuste keuze

 

Een van de typische kenmerken bij een traumatische ervaring, is dat het je kan achterlaten met een hulpeloos en machteloos gevoel. Het gevoel hebben geen keuze te hebben gehad in de situatie.

Daarom is het zo belangrijk bij het herstel van trauma dat je systeem (opnieuw) leert dat je nu wél een keuze hebt. Tijdens de yoga oefeningen kun je daarom zelf beslissen hoe je beweegt, hoe je ademt, wanneer je stopt, of je je ogen open houdt of sluit. Door op een zachte manier weer te leren zulke keuzes te maken, geef je de controle terug aan jezelf. De yogamat kan zo een veilige basis worden waar je elke keer naar terug kan keren. 

Heb je vaak het gevoel dat er iets ‘mis’ met je is, je niet heel of compleet bent? Vanuit de yoga traditie zijn er verscheidene geschriften, handelingen en oefeningen die je helpen herinneren dat je nooit stuk bent geweest, niet gefixt hoeft te worden: je bent al heel en altijd al heel geweest.    

 

 

Yoga is in het huidige moment

~ Yoga Sutra 1.1 Atha Yoga Anushasanam

 

Yoga nodigt je uit om je weer ontspannen te voelen in je lichaam, om te voelen wat er te voelen is, vanuit het veilige huidige moment.

bottom of page